Tuesday, January 22, 2008

PAPAN INDUK (MOTHERBOARD)

Adalah komponen paling utama di dalam sesebuah komputer di mana terdapat semua komponen lain yang dipasangkan kepadanya. Komponen paling penting yang dipasangkan pada sesebuah papan induk ialah CPU (Central Processing Unit) atau unit pemprosesan pusat yang berfungsi memproses data dalam sesebuah komputer.

Terdapat berbagai jenis papan induk yang dikeluarkan oleh pengeluar seperti Intel. Persoalannya kenapakah terdapat berbagai jenis papan induk?. Jawabannya adalah kerana terdapat berbagai jenis CPU yang mempunyai keupayaan dan kuasa yang berbeda. Contohnya Pentium II hanya boleh menggunakan papan induk yang menggunakan reka bentuk AGP seperti Tahoe 2 dan Intel 440LX.

Terdapat juga papan induk yang telah terbina di dalamnya kad bunyi, port perhubungan dan juga port untuk SCSI. Saya menasihatkan agar anda melihat jenis papan induk yang digunakan semasa anda mengunjungi mana-mana kedai atau dewan pameran. Tujuannya supaya anda mengenali rupa bentuk sesebuah papan induk seperti mana yang terdapat pada komputer peribadi yang anda gunakan di rumah atau di pejabat.


Contoh Paparan Induk (Semua dalam satu)

Sumber : http://mpk.rmp.gov.my/nota/literasi/perkakasan-board.htm

posted by EKKY RIZKY @ 9:18 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Pengunjung Ke-
Jam N' Calender-Q




ANTI KELAPARAN
    /td>
About Me


Nama: EKKY RIZKY
Asal: Soerabaja
Tentang Aq:
See my complete profile

Previous Post
Archives
MY PET
MY FRIEND
NEWS
SHOUTBOX
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x
Links
Polling Qu
apa pendapat qm tentang sekolah kita ?
cool getho
menyenangkan sekali
biasa aza getho
g asyik banget
boring banget getho
  
pollcode.com free polls
sholat yuk
Template By
Isnaini Dot Com